JX WILLIAMS’ CABINET OF CURIOSITIES

2011-06-11

tl_files/images/films/peepshow72dpi2.jpgSee it in Sound: Suoni on Film
JX WILLIAMS’ CABINET OF CURIOSITIES
With Noel Lawrence live!

Saturday June 11 - 8pm

co-presented with Suoni per il Popolo


In this very rare film program and presentation, the J.X. Williams Archive opens its vault to screen a collection of cinematic artifacts from its holdings in Switzerland. Trash meets avant garde in the work of this notoriously reclusive renegade 60s experimental director. Many of these fragments come from feature films that vanished decades ago, while others offer a sneak preview of works currently undergoing restoration. Alongside these rarities, we also will screen J.X. Williams' underground classic “Peep Show” (1965). tl_files/images/films/Space_Vixens_72dpi.jpg

“A spiritual vortex of sub rosa Americana.” – Paul Cullum, The New York Times

Director Bio: J. X. Williams was a legendary bottom-of-the-barrel director in the fifties and sixties, pushed even lower by his Commie leanings. In the early sixties, he fell in with the Chicago mob, helming a number of shakedown films used to extort dough from debauched politicos and celebs. After a legal settlement in 1981 with several major film studios over copyright disputes, Mr. Williams moved to Zurich, Switzerland and retired from filmmaking. He is infamous for his reclusiveness and distaste for the public eye.

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Le trash rencontre l’avant-garde dans l’œuvre visionnaire du metteur en scène reclus des années 60 J.X Williams, avec du matériel provenant des archives suisses de l’artiste. Plusieurs de ces fragments de films proviennent de long-métrages disparus depuis une décennie et d’autres offrent un avant-goût d’œuvres en couramment en restauration. En plus de ces raretés,  nous présenterons le classique underground « Peep Show » (1965).

“Un vortex spirituel d’Americana sub rosa” – Paul Cullum, The New York Times

Biographie du réalisateur: J.X. Williams était un réalisateur de fond-de-baril légendaire dans les années 50 et 60, poussé encore plus creux à cause des ses penchants communiste. Au début des années 60, Williams tomba dans la mafia de Chicago, réalisant plusieurs films d’investigation, servant à extorquer de l’argent à des politiciens et célébrités débauchées. Après une entente légale avec plusieurs studios au sujet de disputes de droits d’auteurs en 1981, M. Williams déménagea à Zurich en Suisse et pris sa retraite. Il est reconnu pour sa réclusion et son dégoût de l’attention du public.

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