THE SENTINEL - 16mm Print!

2012-01-27 (20:30 - 22:00)

tl_files/images/films/The Sentinel - French poster.jpgTHE SENTINEL
Michael Winner | USA 1977 | 86 min. | 16mm | English
 
Friday, January 27th
Doors: 7:45pm
Film: 8:30pm
 
Co-presented by Blue Sunshine and Le Cineclub/The Film Society!

Director Michael Winner was notorious in the 70’s for his conservative, gun-toting vigilante hit Death Wish, and that same no-nonsense urban grit made its way into this terrifying and trashy adaptation of Jeffrey Konvitz’s best-selling theological horror novel.  Cristina Raines stars as a model who moves into a looming Brooklyn brownstone that not only houses such Hollywood acting legends as Burgess Meredith and Ava Gardner, bit is also built over one of the gateways to hell itself.  Nightmarish in its construction and use of dream-logic surrealism, The Sentinel is frightening, cruel, sexual and urgent, and has one of the scariest climaxes in genre-film history (controversial too, for Winner’s decision to use real physically deformed people).  Underrated in America, the film was a hit in Italy and clearly served as partial inspiration for such pictures as Dario Argento’s Inferno and Lucio Fulci’s The Beyond.  (Chris Alexander, Fangoria)
 
Also featuring the craziest 70's cast list ever! (see below)
 
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Le réalisateur Michael Winner s’était bâti une réputation avec le succès de son Death Wish, thriller violent aux mœurs conservatrices. C’est cette même approche coup-de-poing et urbaine qui est venue informer son adaptation trash et terrifiante de The Sentinel de Jeffrey Konvitz, roman d’horreur théologique à grand succès. Cristina Raines y tient le rôle d’une top-modèle qui emménage dans un grès brun Brooklynois lugubre abritant non seulement des légendes d’Hollywood comme Ava Gardner et Burgess Meredith, mais rien de moins que l’une des portes de l’Enfer.  Surréaliste et cauchemardesque, le film de Winner est terrifiant et cruel en plus de contenir l’un des dénouements les plus effrayants (et controversés, dû à l’utilisation par Winner de véritables personnes physiquement déformées) de l’histoire du cinéma de genre. Sous-estimé en Amérique du Nord, le film fut un tabac en Italie et eut une influence sur Inferno de Dario Argento et The Beyond de Lucio Fulci. (translation: Alex Rose)
 

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